CityStudios

FacebookLinkedinYoutubeTwitter

Att lyckas som fotograf

Att lyckas som fotograf Att lyckas som fotograf



 
Att lyckas som fotograf


För att lyckas som fotograf krävs det mycket möda och lite tur. Vi tänkte ge dig några matnyttiga tips på vägen. Vi berättar om sökoptimering, hur du marknadsför dig som fotograf och hur du skapar din egen unika fotostil. Vi utgår här från att du vill tjäna pengar på ditt fotograferande, men många av tipsen gäller även om du “bara” vill nå ut till en större kundkrets med din fotokonst eller ditt fotoberättande.


Definiera din produkt

Här finns två vägar att gå. Antingen kan du sälja en produkt som efterfrågas av så många som möjligt, eller så kan du erbjuda en mer nischad och unik produkt som efterfrågas av en begränsad kundkrets.

shutterstock 109919624

Exempelvis kan du erbjuda fotokonst av vackra landskap eller fotografera klassiska porträtt och familjebilder. Denna typ av bilder har alltid en stor efterfrågan och enstor kundkrets, men samtidigt råder här en större konkurrens vilket kan innebära att du måste konkurrera med ett lägre pris till att börja med. Du kan också konkurrera med social kompetens, lyhördhet och andra värden som skapar ett rykte om dig som en duktig och sympatisk fotograf.


Du kan istället välja en helt annan karriär inom fotobranchen som innebär att du måste erbjuda fotografier utöver det vanliga. Du måste ha en stil som sticker ut och är unik just för dig som fotograf. Kanske kan du skapa fotografier med en speciell känsla och ett djup som saknas i de mer kommersiella fotografierna, och du kanske till och med skapar äkta fotokonst, där du inte bara återbildar en dokumentär verklighet, utan tillför något extra, något spännande.


Definiera din kundkrets

Vilka personer, företag eller myndigheter vill du ska köpa dina fotografier? Är det barnfamiljer som söker fina porträttbilder du vill vända dig till, eller kanske företag som köper in fotokonst? Att bestämma sin kundkrets är en viktig grund för att sedan besluta var och hur du ska annonsera eller hur du ska arbeta för att nå ut till dina kunder på rätt sätt.


Skapa en bra portfolio

“Kill your Darlings!” är en uppmaning vi ofta kan läsa eller höra i olika sammanhang. Detta gäller definitivt när du skapar din portfolio. Skapa din portfolio med så stor variation som möjligt. Det räcker inte med en portfolio innehållande 10 bilder vardera på tre av dina vänner. Nästan ingen säger nej till en gratis fotografering, så boka upp 20 av dina vänner och bekanta för fotografering under en månad eller två. Välj sedan ut maximalt en bild per fotografering att ha i din portfolio. Försök ha en röd tråd. Den kan vara att du är en flexibel och varierande fotograf, eller en nichad fotokonstnär med en unik och smalare bildstil.

shutterstock 161150078

Att sätta pris

Om du har valt att fotografera vanliga porträtt och familjebilder utan en unik stil så måste du i början sälja dig billigt om du inte är en väldigt bra marknadsförare eller har ett stort kontaktnät med potentiella kunder. Om du erbjuder extra bra och högkvalitativa fotografier och alltid har nöjda kunder kan du snabbt öka dina priser allt eftersom din portfolio ökar och du får ett bra renommé som fotograf. Titta på dina konkurrenter och inspireras av hur de satt samman sina fotopaket och priser. Ska du sälja fotograferingen separat och därefter ta betalt per bild, eller ska du ha färdiga fotopaket? Ska du leverera digitalt eller färdiga utskrivna bilder? Bara du kan bestämma.


Hitta kunder

Idag finns fler möjligheter än någonsin att hitta kunder, men den viktigaste kanalen har alltid varit, och kommer alltid vara ett bra rykte! En bra lokal, och en bra hemsida kommer som nummer två, och därefter att hitta rätt media att göra reklam i. Utställningar och närvaro på mässor och speciella event är också viktigt. Flyers, broschyrer och visitkort som du kan dela ut var du än är får inte underskattas. lämna alltid ett visitkort när du lämnar ett café och när du möter nya potentiella kunder.


Kundvård

Av alla missnöjda kunder kommer bara ca 3% berätta det för dig, men nästan alla kommer att berätta det för sina vänner. Nöjda kunder är viktigt även när kunden “inte har rätt”. Har du en tydlig och lyhörd kundvård får du snabbt ett bra rykte, även från kunder som till en början kanske är missnöjda. Återkom regelbundet till dina kunder med information om dig och vad du erbjuder.

shutterstock 213758341

Marknadsföringskanaler

Vi har de digitala kanalerna som din egen hemsida/blogg, digital annonsering, nyhetsbrev och sociala media ( Facebook, Instagram, Twitter), och så har vi de fysiska som  t.ex. ett skyltfönster, affischering, postutskick och annonsering i tidningar. Vilka kanaler du väljer beror på vilken image du vill ge, och vilken kundkrest du har. En ofta bortglömd marknadsföringskanal är dina egna vänner, bekanta och riktiga sociala nätverk. Visa upp dina bilder i ditt hem, prata om dem när du får tillfälle och gå på mingel där potentiella kunder kan finnas.


Sökoptimering

För att få så många kunder som möjligt att besöka din hemsida är det viktigt att du optimerar den för Google. Skaffa ett svenskt webbhotell, lägg in en Wordpressinstallation och döp gärna din domän och sida till något som innehåller ett bra sökord. FotografMariaSvensson.se är t.ex. mycket bättre än MariaSvensson.se. Första sidan måste ha åtminstone en liten text, och rubriken ska innehålla ordet fotograf och fotografering, och sedan ska du försöka skriva så mycket text som möjligt, exempelvis i en blogg där du upprepar de ord du tror att dina kunder söker på när de vill hitta någon som dig. Tänk på att alltid ange bildrubrik och alternativ text till bilder på din hemsida. Uppdatera din hemsida minst en gång i veckan.


Missa inte vår veckokurs i studiofoto

Är du sugen på att lära dig mer om studiofotografering? Boka en plats på vår veckokurs och lär dig mer om kamera, blixt, ljussättning och posering. Läs mer här eller kontakta oss på Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.">Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den..




Du är här: Hem